3,4-latki

Witaj Wiosno!

Cele ogólne:

Dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny.

Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków (skowronek, bocian, jaskółka).

Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów (krokus, tulipan, hiacynt).

Wdrażanie do zdrowego stylu życia (ruch, właściwe odżywianie).

01.04.2020 TEMAT DNIA: WIOSENNE PĄCZKI

1. Zabawa z piłką: Rodzic  prosi dziecko o wykonanie poleceń: połóż piłkę na krzesełku, połóż piłkę pod krzesełkiem, połóż piłkę obok krzesełka, połóż piłkę za krzesełkiem.

2. Masażyk plecków ,,Pajączek’’

Wspinał się pajączek po rynnie. (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka)

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)

Zaświeciło słoneczko, (masujemy plecy ruchem okrężnym)

Wysuszyło pajączka, rynnę i… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)

Wspinał się pajączek po rynnie… (zaczynamy od początku)

3. ,,Kotki marcowe’’ Joanna Kulmowa

Na wierzbie

nad samym rowem –

srebrne kotki marcowe.

Na deszczu i na słocie

srebrnieją im futra kocie.

Plucha i zawierucha.

Nie ma mamy, co wyliże brzuch do sucha.

Ale kotki marcowe nie piszczą.

Huśtają się na gałązkach.

Mruczą: – Nareszcie wiosna!

I sierść mają coraz srebrzystszą.

Pytania: O czym jest wiersz?; O jakich kotkach była mowa w wierszu?; Jaki kolor mają kotki na wierzbie?; Czy wiecie, jak inaczej można nazwać te kotki?.

4. Wyjście na spacer. Obserwacja gałązek wierzbowych z baziami. Określanie ich cech: Jakie są w dotyku? Jaki mają kolor?

5. Praca plastyczna ,,Bazie kotki’’. Rodzic rysuje gałązki . Zadaniem dziecka jest naklejanie kulek z waty.

6.  ,,Pączki’’ Joanna Kulmowa

Przyszły do sklepu zajączki:

 – Podobno tutaj są pączki,

chcemy zobaczyć, czy świeże.

 – Proszę, niech zając wybierze.

 Zając się złapał za głowę:

 – Dlaczego takie brązowe?

 Pączki są przecież zielone.

 I wziął braciszka na stronę.

I szepnął: – Zostawmy je lepiej,

 nie warto kupować w sklepie.

 Jest wiosna, sok w pączkach dojrzewa,

 najświeższe zjemy wprost z drzewa.

 Zwrócenie uwagi przez rodzica na wieloznaczność słowa: pączki.

7. Degustacja pączków kupionych w sklepie lub własnoręcznie przez siebie zrobionych.

02.04.2020 TEMAT DNIA: WITAMY POWRACAJĄCE PTAKI

1. Zabawa z balonem. Rodzic pompuje balona. Zadania dla dziecka: Odbijanie balona jedną ręką, odbijanie balona dwoma rękami, odbijanie balona z rodzicem.

2. Wykonanie ćwiczeń gimnastycznych proponowanych przez rodzica np.: 3 podskoki, 4 przysiady, 2 obroty, ustanie na jednej nodze przez 5 sekund.

4. ,,Wiosna idzie’’ Ewa Szelburg – Zarembina

Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,

zaśpiewały, zawołały  ponad oziminą:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Śniegi w polu giną!

Przyleciały bocianiska  w bielutkich kapotach,

klekotały, ogłaszały  na wysokich płotach:

– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!

Przyleciały jaskółeczki  kołem, kołujące, figlowały,

świergotały radośnie krzyczące: – Idzie wiosna!

Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce.

Pytania do wiersza: Jakie ptaki występowały w wierszu?; Co robiły te ptaki?; Kto prowadził wiosnę?

5. Prezentacja ptaków przylatujących do Polski na wiosnę https://slideplayer.pl/slide/55843/

6. Praca plastyczna. Lepienie z plasteliny z pomocą rodzica dowolnego ptaka przylatującego wiosną do Polski.

7. Ptasie zagadki

Elegantką jest wśród ptaków,

bo ciągle fruwa we fraku.

 Zwiastuje koniec zimy,

 choć „pierwsza wiosny nie czyni”. (jaskółka)

Przyleciał z Afryki z wesołym klekotem:

 – Witajcie kochani,| już jestem z powrotem! (bocian)

Ten wspaniały śpiewak Zrywa się o świcie,

Żeby ludziom w polu

Uprzyjemniać życie. (skowronek)

03.04.2020 TEMAT DNIA: PIERWSZE KWIATY

1. Zabawa z kolorami. Przypomnienie z dzieckiem kolorów. Rodzic prosi dziecko: Dotknij czegoś: (zielonego, czerwonego, zółtego, zielonego itp.)

2. . Zabawa ,,A ram sam sam’’ https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

3. ,,Jak pięknie jest na świecie’’ Dominika Niemiec

Nie mogę uwierzyć, jak pięknie jest na świecie.

Wszystko się zieleni, obsypuje kwieciem.

Nastała wiosna, budzi się wszystko do życia.

Małe przebiśniegi wychodzą z ukrycia.

Radość w głośnych ptasich ćwierkaniach – ĆWIR! ĆWIR! – wybrzmiewa.

Szczęśliwe są młode listki wzrastające na krzewach.

Jest słonecznie, pachnąco, otoczenie pięknieje.

A ja spacerując po parku, z radości się śmieję.

Pytania do wiersza: Jaka pora roku opisywana jest w wierszu?; Jak wygląda świat?; Czy podoba Ci się ta pora roku?; Dlaczego świat wiosną jest piękny?; Co robił bohater w wierszu?; Jak się czuł?

2. Prezentacja wiosennych kwiatów https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

3. Praca plastyczna ,,Tulipan’’ Rodzic rysuje tulipana, zadaniem dziecka jest pokolorowanie go kredkami.

4. Wyjście na spacer. Zwrócenie uwagi na pierwsze oznaki wiosny, szczególnie na kwiaty w ogródkach.

5. Grafomotoryka. Dziecko odwzorowywuje  proste szlaczki narysowane wcześniej przez rodzica.

06.04.2020 TEMAT DNIA: WITAJ WIOSNO! / ZDROWIE NA WIOSNĘ

1. Zabawy muzyczno-ruchowe „Jam jest Żabka” https://www.youtube.com/watch?v=DupvPbnrAYE

2. Zagadki wiosenne

Idzie ku nam po łąkach   Te wiosenne kryją w sobie  Gdy ją gospodyni                               

i cała jest w skowronkach.                                    Listeczki lub kwiatki.                         Z łupinek obiera

W jaskółkach i w słowikach,                                 Te słodziutkie – nadzienie                Często z jej powodu

i w słońca ciepłych promykach.                           Z pysznej marmoladki                       Łzy z oczu wyciera

(wiosna)                                                                   (pączki)                                                (cebula)

Szaro-bure kotki,                                                    Mały, szary ptaszek                       

 które wczesną wiosną                                          Krótki ma dziób, niedługi ogonek                              

na gałązkach wierzby                           Wiosną radośnie swoim śpiewem wita dzionek.                                      

nad potokiem rosną.                                             (skowronek)                               

(bazie)   

3.  Jak to wiosną bywa – profilaktyka logopedyczna. Dzieci wykonują ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Rodzic  wymienia zwiastuny wiosny, a dziecko wykonuje określoną czynność: Słońce – uśmiecha się: Chmury – nadyma policzki; Wiatr – wciąga powietrze nosem, wydycha ustami; Budzący się niedźwiedź – ziewa, rozciąga się; Kapiąca woda z sopli – kląska.

4. Praca plastyczna ,,Suknia wiosny’’ Rodzic rysuje lub drukuje kontur sukni. Zadaniem dziecka jest wyklejenie kawałkami papieru kolorowego/gazety lub bibuły sukni Pani Wiosny, następnie stara się samodzielnie dorysować głowę, ręce i nogi.

5. Rozmowa z rodzicem na temat szczypioru. Dziecko ogląda szczypiorek, wącha go i dzieli się swoimi spostrzeżeniami z rodzicem.

6. Zdrowe kanapki. Zachęcanie dziecka do zrobienia i degustacji kanapek ze szczypiorkiem.

Religia

Przeżywmy okres Wielkiego Postu – Przed nami Niedziela Palmowa (https://pl.wikipedia.org/wiki/Niedziela_Palmowa). Poproś domowników o wspólne wykonanie palmy. Z pomocą dorosłych wykonaj zdjęcie i prześlij je na adres sprozalin33@wp.pl Jeśli do dnia 5.04.2020 wyślesz zdjęcie palmy z podpisem na adres email, tym samym weźmiesz udział w e konkursie na piękną palmę.

Język angielski

Przypomnienie nazw kolorów a następnie przesłuchanie i zaśpiewanie piosenki „The rainbow”.

Zabawa: Touch something….

Prosimy dziecko o dotknięcie jakiegoś przedmiotu w określonym kolorze, np. touch something blue (dotknij czegoś w kolorze niebieskim).

Drodzy Rodzice!

Chciałybyśmy, aby dzieci lepiej poznały wiosnę.

  • Obserwacja zmian, jakie zachodzą w przyrodzie wiosną (ocieplenie, opady deszczu, większa aktywność zwierząt, budowanie gniazd, budzenie się owadów, budzenie się zwierząt, które przespały zimę, pojawienie się pierwszych wiosennych kwiatów).
  • Obserwacja  zjawisk pogodowych.
  • Próby samodzielnego dostosowywani ubrań do panującej pogody.
  • Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg

Przedstawiamy państwu propozycje do pracy z dzieckiem na poszczególne dni.

W marcu jak w garncu

25.03.2020 TEMAT DNIA: WIELKI GARNEK POGODY

1. Zabawa ruchowa ,,Głowa, ramiona” https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

2. „Przechodzimy przez kładkę” – zabawa ruchowa równoważna. Rodzic rozkłada np. skakankę. Dziecko przechodzi „po kładce” na drugą stronę. Stara się nie spaść z „kładki”.

3. ,,Marzec’’ Joanna Kulmowa

 Marzec ma ogromny garniec.

 Mieszka w nim przez całe noce,

 wieje w garncu nieustannie,

 syczy coś i bulgocze.

 – Powiedz, Marcu,

 co masz w garncu?

 – Mam składniki różnorodne:

 wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

 chmury, słońce, śnieg i wodę

 – z nich przyrządzam Wam pogodę.

Pytania: O kim jest wiersz?; Co dzieje się w marcowym garnku?; Co znajduje się w marcowym garnku?; Co to znaczy „W marcu jak w garncu”?.

4. Spacer na dworze. Rozmowa z dzieckiem o pogodzie, oglądanie nieba, określanie pogody.

5. Praca plastyczna wydzieranka: Rodzic rysuje garnek. Zadaniem dziecka jest wyklejenie konturu garnka kawałkami dowolnego papieru ( papier kolorowy lub gazeta).

6. Ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej. Układanie puzzli razem z dzieckiem.

26.03.2020 TEMAT DNIA: JAK SIĘ UBRAĆ?

1. Zabawy muzyczno-ruchowe „Jam jest Żabka” https://www.youtube.com/watch?v=DupvPbnrAYE

,,My jesteśmy krasnoludki’’ https://www.youtube.com/watch?v=2Gyc2h3Kjfo

2.,,Jak zadbać o siebie wiosną?” Dominika Niemiec

Zmieniła się pogoda, wiosna się zaczyna,

 chowamy do szafy grube swetry, zanim znów powróci zima.

Czas na lżejszą kurtkę i cieńszą czapeczkę.

 Na chodzenie bez czapki trzeba jeszcze poczekać chwileczkę.

 Gruby szalik pod szyją na chusteczkę zamienić czas,

 żeby jeszcze chłodny wietrzyk nie zaskoczył nas.

 Bo choć słonko kusi swoim wyjątkowym urokiem,

 trzeba dbać o zdrowie i wprawnie ocenić swym okiem,

 że choć wiosna nadeszła, to jeszcze nie w pełnym rozkwicie,

i zadbać o swe zdrowie trzeba należycie.

Pytania: O jakiej porze roku była mowa w wierszyku?; Jak zmieniła się pogoda z początkiem wiosny?; Jak trzeba się ubrać wiosną, gdy robi się nieco cieplej?; Dlaczego musimy pamiętać o właściwym ubraniu?; Co to znaczy „troszczyć się o swoje zdrowie, być odpowiedzialnym za swoje zdrowie”?; Jak się będziemy czuć, gdy właściwie dobierzemy stój do pogody, gdy będziemy zdrowi?.

3. Praca plastyczna ,,Czapeczka,,

Rodzic rysuje dziecku czapkę , zadaniem dziecka jest pomalowanie czapki farbami.

4. „Ubieramy się na cebulkę” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje dziecku cebulę, kroi ją na pół i podaje, aby dziecko mogło ją obejrzeć, powąchać.  Następnie R. oddziela kolejne warstwy drugiej połówki cebuli i wyjaśnia, co to znaczy ubierać się na cebulkę.

5. Syrop z cebuli –  wykonanie syropu z cebuli. R. przygotowuje posiekaną cebulę i cukier. Razem z dzieckiem wkłada warstwami cebulę i cukier do słoika, następnie stawia zakręcony słoik na oknie. Po kilku godzinach syrop będzie gotowy.

6. Wyjście z dzieckiem na spacer (zachowując niezbędną ostrożność ). Dziecko z pomocą rodzica dostosowuje strój do pogody, samodzielnie się ubiera.

7. Degustacja syropu z cebuli. Dziecko określa jego smak, wygląd, zapach.

27.03.2020 TEMAT: SKĄD TEN DESZCZ?

1. Piosenka ,,Deszczowa pogoda’’ https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

2. Zabawa ruchowa ,,Boogie woogie’’ https://www.youtube.com/watch?v=FGRMM_Vsh0g

3. „Skąd ten deszcz?” – zabawa badawcza. Poznanie procesu powstawania deszczu.

Opis doświadczenia: Rodzic wstawia wcześniej czajnik z wodą i stawia przed nim na stoliku słoik. Bardzo ważne jest, by zwrócić dziecku uwagę na zasady bezpieczeństwa, gdyż zabawa będzie przeprowadzana z gorącą wodą. R. nalewa do słoika gorącą wodę i przykrywa go talerzykiem, na który kładzie kostki lodu. Para wodna z gorącej wody w kontakcie z kostkami lodu (zimnem) skrapla się i w ten sposób powstają kropelki „deszczu” na ściankach słoika. Po przeprowadzeniu zabawy dziecko wypowiada się na temat zaobserwowanych zjawisk.

4. Zabawa ruchowa przy rymowance ,,Wędrująca kropelka’’

Kropla deszczu wciąż wędruje.     (dzieci kucają, powoli wstają, przekładając dłonie Wpierw się parą                      w górę wznosi                                   przed sobą, jedną nad drugą)

i z chmurami podróżuje,                 (dzieci obracają się wokół własnej osi z rękami nad  głowami)

 w końcu z deszczem ziemię rosi.  (dzieci opuszczają ręce, opadają na podłogę do leżenia)

5. Wyjście na spacer (zachowując niezbędną ostrożność ).

6. Praca plastyczna „Deszcz”. Rodzic rysuje dziecku kontury kropelek dziecku. Zadaniem dziecka jest wypełnienie konturu plasteliną.

30.03.2020 TEMAT DNIA: KALENDARZ POGODY

1. Zabawa ,,A ram sam sam’’ https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

2. Ćwiczenia oddechowe

– wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion

– dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)

3. Analiza i synteza sylabowa. Rodzic podaje dziecku przykłady zjawisk atmosferycznych np. deszcz, śnieg, wiatr, słońce. Zadaniem dziecka jest podzielenie tych wyrazów na sylaby z wyklaskaniem.

4. Wykonanie z dzieckiem kalendarza pogody. Rodzic na kartce pisze poszczególne dni tygodnia. Zadaniem dziecka jest obserwowanie pogody przez najbliższy tydzień i rysowanie odpowiedniego symbolu.

5. Zabawa plastyczna ,,Garnek pogody’’. Rodzic na grubszym kartonie rysuje garnek. Zadaniem dziecka jest pomalowanie wnętrza garnka kolorami  symbolizującymi zjawiska atmosferyczne: niebieski – deszcz, żółty – słońce, biały – śnieg. Wiatr mogą zrobić za pomocą papieru – rozmazując nim farby na garnku. Mogą malować pędzlami lub palcami.

6. Spostrzeganie wzrokowe. Zabawa z dzieckiem ,,Co zniknęło’’. Opis zabawy: Układamy przed dzieckiem 3 małe zabawki (po pewnym czasem możemy zwiększyć poziom trudności). Dziecko zamyka oczy i po chwili jego zadaniem jest odgadnięcie, jaka zabawka została zakryta/schowana przez rodzica.

31.03.2020 TEMAT DNIA: CIEPŁO – ZIMNO

1. Zabawy ruchowe. Rodzic podaje dziecku propozycje wykonania ćwiczeń gimnastycznych np.: 3 podskoki, 5 przysiadów, marsz w miejscu, skłony, bieg w miejscu, 4 pajacyki.

2. Zabawa taneczna z pokazywaniem ,,Pingwinek’’ https://www.youtube.com/watch?v=0zNJmhjJCBY

3. Wiersz J. Kulmowej ,,Ciepło – zimno’’

Chmurki to przyjdą,

 to uciekną.

 Bawi się marzec w zimno – ciepło.

Zamrugał słońcem.

 Chlapnął deszczem.

O! Ciepło! Cieplej! Szukaj jeszcze!

 Deszcz pajęczynę cienką rozsnuł

 i kapie jakby ze stu nosów.

Patrz: Tutaj trawka już wyrosła. Ciepło – gorąco – parzy – wiosna!

Pytanie: W co bawi się marzec?

4. Pytamy dziecko: Co jest zimne? A co ciepłe? Przykłady: lód, kaloryfer, szyba w oknie, metalowa klamka, termofor.

5. Praca plastyczna. Rodzic rysuje słońce. Zadaniem dziecka jest pokolorowaniem go kredkami.

6. Rozwijanie spostrzegawczości. Zabawa „ciepło – zimno”. Opis zabawy: Należy pokazać dziecku co zamierzamy schować , po czym poprosić aby zamknęło oczy i ukryć daną zabawkę. Kiedy dziecko zbliża się do przedmiotu mówimy „ciepło”, a gdy już jest przy przedmiocie mówimy „gorąco”. I odwrotnie, gdy się oddala mówimy „zimno”, „lodowato”.

23.03.2020

Propozycje zabaw:

Tematem, który bardzo zainteresował dzieci, były dawne czasy – mówiliśmy o dinozaurach, jaskiniowcach, wulkanach oraz o soli i węglu. Proponujemy, aby wykonać z dzieckiem zabawę badawczą „Wulkan”. To doświadczenie bardzo spodobało się dzieciom. Potrzebne Wam będą:

  • Słoik –można go oblepić np. plasteliną lub papierem, aby przypominał wulkan
  • Ocet ok. pół szklanki
  • Soda oczyszczona ok. ¼ opakowania
  • Czerwona farba plakatowa

Na stole należy położyć tacę a na nią postawić słoik (wulkan), następnie wsypujemy do słoika sodę oczyszczoną i wlewamy ocet, który wcześniej zabarwiliśmy farbą. Teraz już tylko należy obserwować wylewającą się lawę.

Chętne dzieci mogą wykonać rysunek dinozaura (lub ozdobić kontur dinozaura przygotowany przez rodzica). Zachęcamy do wykonania pracy różnymi technikami (kredki, flamastry, farby itp.).

24.03.2020

Propozycje zabaw:

Wspólnie z dziećmi przygotowywaliśmy się do występów z okazji pierwszego dnia wiosny. Prosimy, aby chętne dzieci przypomniały sobie słowa piosenki i śpiewały ją w domu wspólnie z rodzicami.

Jam jest żabka, tyś jest żabka, (pokazujemy na siebie)
my nie mamy nic takiego. (machamy rączkami przed sobą w prawo i lewo)
Jedna człapka, druga człapka, (pokazujemy najpierw jedną, potem drugą rączkę)
skrzydełka żadnego (machamy rękami zgiętymi z łokciach – jak skrzydełkami)
uła, kłakła, uła kłakła
My nie mamy nic takiego
(machamy rączkami przed sobą w prawo i lewo)
jedna człapka, druga człapka (pokazujemy najpierw jedną, potem drugą rączkę)
skrzydełka żadnego (machamy rękami zgiętymi z łokciach – jak skrzydełkami)

Miło, by nam było gdyby dzieci wykonały żabki techniką orgiami płaskie z kółek. Propozycja wykonania https://stylowi.pl/24966923.