Samorząd uczniowski

ZARZĄD I PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO KLAS II– VI
w Szkole Podstawowej w Rozalinie
ROK SZKOLNY 2018/2019
Przewodniczący(a): Nikola Sokulska z kl.VI
Zastępca Przewodniczącego: Jakub Włodarczyk z kl.V
Skarbnik: Wilhelm Zbrzeźniak z kl.VI                                                                            Zastępca Skarbnika: Marcel Sokulski
Opiekun Samorządu: p.Edyta Ciulak

Samorząd Uczniowski jest jedną z licznych organizacji, która w istotny sposób wpływa na życie szkoły.
Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas II – VI powinno zajmować ważne miejsce. Poprzez jej tworzenie rozwijamy postawę, wiedzę i umiejętności pozwalające kierować życiem ludzi w sposób demokratyczny. Uczymy odpowiedzialności za rozwój wspólnoty, aktywności, pozwalającej świadomie kształtować otoczenie, a także umiejętności współpracy i szukania porozumienia w zespole, szacunku dla odmienności przekonań, otwartości, pozyskiwania sojuszników działań.
Uświadamiamy dzieciom, iż nie jesteśmy sami, funkcjonujemy w społeczności- klasy, szkoły, miasta, gminy, powiatu, kraju.

Ten rodzaj działalności dzieci stanowi istotny element modelowania współczesnej szkoły. Dlatego właśnie już od najmłodszych lat przygotowujemy uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w życiu.

Regulamin Samorządu Uczniowskiego

Postanowienia ogólne:

  • W szkole działa „ Samorząd Uczniowski”
  • „Samorząd Uczniowski” tworzą uczniowie klas II – VI.
  • Do organów „ Samorządu Uczniowskiego” należą samorządy klas II- VI.

Struktura organizacyjna „Samorządu Uczniowskiego”

  • Wszyscy uczniowie klas II – VI należą do ,,Samorządu Uczniowskiego”, a uczniowie poszczególnych klas do samorządów klasowych.
  • Nad prawidłową realizacją zadań czuwa opiekun „Samorządu Uczniowskiego”.
  • „Samorząd Uczniowski” ma prawo poprosić o pomoc w realizacji zadań każdego członka rady pedagogicznej i rady rodziców.

Cele i założenia „ Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2018/2019”

Cel główny

  • Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas II- VI

Cele szczegółowe

  • Reprezentowanie ogółu uczniów klas II – VI Szkoły Podstawowej w Rozalinie
  • Kształtowanie umiejętności zespołowego współdziałania uczniów w młodszym wieku szkolnym
  • Stwarzanie warunków do aktywności, samooceny i samokontroli od pierwszych lat nauki
    szkolnej
  • Wczesne przygotowanie uczniów szkoły do udziału w pracach samorządu uczniowskiego
  • Podejmowanie inicjatyw zmierzających do podniesienia jakości pracy szkoły
  • Uczenie samorządności na terenie szkoły i poza nią
  • Wdrażanie do odpowiedzialności moralnej, poszanowania odrębności przekonań, tolerancji
  • Kształcenie modelu ucznia aktywnego, umiejętnie współpracującego w zespole
  • Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną, regionalną, zdrowotną i ekologiczną

Założenia:

    • Pobudzanie i aktywizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły
    • Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
    • Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, piękno.
    • Zachęcanie i angażowanie uczniów do wykonywania prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska.
    • Dbanie o ład i porządek w szkole i poza nią.
    • Współudział w organizacji imprez szkolnych i międzyszkolnych.
    • Sporządzanie gazetek okolicznościowych,
    • Organizacja konkursów

Formy realizacji:

      • Przygotowywanie imprez i uroczystości szkolnych
      • Pomoc w organizowaniu i przeprowadzaniu konkursów dla uczniów i dzieci z oddziałów przedszkolnych.

Metody pracy:

      • Rozmowa, dyskusja, pogadanka
      • Praktycznego działania
      • Wpływu osobistego, sytuacyjnego, społecznego
      • Ekspresji twórcze

Raz w miesiącu odbywać się będą spotkania Samorządu z opiekunem w celu omówienia zadania na dany miesiąc. W razie potrzeby spotkania mogą odbywać się częściej.
Na spotkaniu organizacyjnym dokonano wyboru Zarządu i opiekuna Samorządu poprzez tajne głosowanie. Następnie ustalono przykładowy plan pracy na rok szkolny 2018/2019.